Últim estiu a Ordino és una de les novel·les més aclamades de l’historiador i novel·lista andorrà Joan Peruga. Recrea la vida de l’Assumpta d’Areny-Plandolit, una de les filles de Don Guillem d’Areny-Plandolit, un dels personatges més importants de la història del país. El fil argumental i la forma dels personatges es van anar teixint a partir de la informació que contenia la correspondència personal que mantenia l’Assumpta amb el seu germà Quimet. A l’inici de l’obra, l’autor confessa que molts dels personatges, les situacions i la descripció dels escenaris són fruit de la seva imaginació, però que li agradaria que els personatges s’assemblessin a les persones reals.

No totes les cases museu tenen la sort de tenir dos novel·les –l’altra és El museu de l’elefant, també de Joan Peruga– que expliquin la història de la família que les habitava.

De la mà de la protagonista, coneixem el dia a dia d’una família insòlita com els Areny-Plandolit, les transformacions que van afectar Andorra i el Pirineu a finals del segle xix, la crisi de l’economia i l’inici de l’esfondrament de les formes de vida tradicionals.La ruta d’Últim estiu a Ordino recorre els espais de la vall i del poble d’Ordino que serveixen d’escenari per a la novel·la: la fondalada oberta a les envistes de la finca de l’Any de la Part, el camí de Riberamunt en direcció al Serrat, el laberint del poble antic, les grans cases pairals dels Rossell i dels Areny-Plandolit, el camí de Segudet, que s’endinsa pels boscos de Casamanya, l’església de Sant Corneli i Sant Cebrià, amb el petit comunidor que presideix la plaça...

La ruta està composta per vuit punts senyalats amb una petita placa amb un codi QR que enllaça amb el lloc web del Comú d’Ordino. Al web hi ha informació relativa a aspectes històrics i culturals dels diversos llocs –acompanyada de material gràfic–, i un fragment de la novel·la que hi fa al·lusió.

Més informació al web del Comú d’Ordino.

Elements que el conformen

Itinerari lliure.