La Casa d’Areny-Plandolit és un dels museus més emblemàtics del país. La casa pairal és del segle XVII, però la majoria de les estructures de l’edifici són de mitjan segle XIX, moment d’auge econòmic de la família gràcies a la figura de Don Guillem d’Areny-Plandolit, tercer baró de Senaller i Gramenet. Els menjadors, la sala noble, la sala de música, els elements de defensa, els cellers, la biblioteca o la capella reflecteixen les diferències amb la resta de la societat andorrana.

La casa va ser habitada fins a la dècada dels anys cinquanta del segle XX, i el 1972 la va comprar el Consell General per convertir-la en museu, que es va inaugurar l’any 1984. La casa forma part de l’Itinerari de l’hàbitat rural.

Fes click aquí per fer la visita virtual

Descarrega't la guia de la Casa d'Areny-Plandolit

Carrer Major, s/n

AD300 Ordino

Casa d’Areny-Plandolit

Tel.: (+ 376) 836 908

Central de Reserves

Tel.: (+ 376) 839 760

reservesmuseus@govern.ad

De dimarts a dissabte:  de 10 a 14 h i de 15 a 18 h.

El museu obre de 10 a 14 h: 5 de gener / 24 i 31 de desembre.

El museu tanca: 1 i 6 de gener / 14 de març / 1 de maig / 8 de setembre / 1 de novembre / 25 i 26 de desembre.

El darrer passi del sistema d'hologrames és a les 17 h.

ENTRADA GRATUÏTA DEL 21 DE DESEMBRE DEL 2022 AL 20 DE GENER DE 2023.

Normal:

Reduïda: 3,5 € (grups superiors a 10 persones, entitats i societats col·laboradores, estudiants estrangers, majors de 65 anys).

Entrada gratuïta: per a escoles i estudiants nacionals, serveis socials, persones amb discapacitat, persones inscrites al Servei d’Ocupació, titulars del Carnet Jove, menors de 10 anys, membres de l’ICOM i l’ICOMOS, titulars de la targeta magna, socis del Club Piolet, els seus pares i els seus germans, i tots els ciutadans del Principat el primer i el tercer dissabte de cada mes durant tot l’any.

Visita guiada: amb reserva prèvia i suplement d’1,5 € per persona.

PassMuseu

L’accessibilitat del museu no està adaptada per a persones amb mobilitat reduïda.

Visites guiades.

Visita lliure amb audioguia.

Durada aprox.: 60 minuts.

Grups màxims de 25 persones.

Reserva prèvia recomanada.

Tallers escolars.

Botiga dels museus.

L6 Ordino

Descobreix el Museu Casa d’Areny-Plandolit

La consulta de dentista

També podem visitar una reproducció de la consulta de dentista de Pau-Xavier d’Areny-Plandolit. La consulta del metge és una recreació de la consulta que tenia a Encamp, amb  l’instrumental mèdic, la cadira per als pacients, l’orla de la seva promoció... Pau-Xavier també estava molt interessat en la taxidèrmia i va començar a col·leccionar animals dissecats. Al seu museu hi havia animals domèstics, espècies europees i exòtiques, a més d’ una col·lecció de plantes i minerals.

La cambra fosca

Una altra estança és la reproducció de la cambra fosca, on trobem l’instrumental fotogràfic que s’utilitzava a principis del segle XX. Pau-Xavier d’Areny-Plandolit era un apassionat de la fotografia i juntament amb el seu fill Ramon d’Areny-Plandolit i Gassó van realitzar un fons fotogràfic important, format per uns 4.000 negatius. El fons forma part de l’Arxiu Nacional, ja que els negatius són un testimoni visual importantíssim de la vida a Andorra entre els anys 1920 i 1945.

Guillem (1872-1933?), germà de Pau-Xavier, també va ser un apassionat de la fotografia. El seu extens fons es conserva a l’Alt Urgell, tot i que l’Arxiu Nacional disposa d’uns centenars de negatius de temàtica andorrana que es poden consultar virtualment.

L’habitació de la canalla

Finalment, l’habitació de la canalla i l’habitació de les joguines són una altra demostració del poder econòmic de la família, ja que les criatures no tenien joguines o, si més no, les poques que tenien eren de fabricació casolana.

Vista general de la cambra de bany

Comptava amb una pica, una banyera amb dutxa i un bidet.

Vista general de la cambra de convidats

La cambra compta amb un bany privat.

Detall de la consulta del dentista
Vista general de la consulta del dentista
La cambra fosca
l'habitació de la canalla
El colomer interior

En un racó dels murs del distribuïdor de les habitacions podem apreciar els forats d’un antic colomer interior. El colomer principal és de torre i es troba a l’exterior de la casa.

Colomer interior

La cria de coloms era comú per a l'alimentació de la família i la colomassa (excrements) s'usava per adobar els camps.

Detall del colomer interior
L’habitació per a convidats

Des d’aquest gran espai central s’accedeix a diverses cambres. A l’habitació per a convidats, amb un bany complet, hi podem comprovar l’evolució de les cambres de bany amb les diferents banyeres que hi ha.

El somni de Don Guillem

Al segon pis de la casa hi havia les habitacions de la canalla i del servei, actualment i trobem El somni de Don Guillem.

Don Guillem convida a recordar la seva intensa vida; la relació amb el carlisme, la seva activitat com a síndic de les Valls d’Andorra, el seu paper com a promotor de la Nova Reforma i la passió dels seus dos matrimonis, en una experiència màgica amb hologrames que fa reviure la història del país.

El somni de Don Guillem és una experiència multisensorial que combina objectes tangibles, tecnologia i l’espai real per transportar-nos al temps del baró, a l’Andorra del final del segle XIX, al capvespre d’una família poderosa, entre els murs d’una residència estival que encara conserva els records d’una nissaga que va viure entre luxes i capricis allunyats de la realitat andorrana.

Recordant el passat amb tecnologies del present per a una visita diferent a la Casa d’Areny-Plandolit

Els usos originals de les estances d’aquest pis es desconeixen, ja que van ser totalment restaurades.