Amb motiu de la celebració dels 50 anys de l’Arxiu Nacional, el Departament de Patrimoni Cultural del Ministeri de Cultura, Joventut i Esports presenta una exposició que recull la trajectòria dels pioners de la fotografia al país, a partir dels fons fotogràfics que es conserven a l’Arxiu. A través d’onze autors i nou fons fotogràfics, el públic podrà viatjar per la mirada fotogràfica d’una època i descobrir visions personals que abasten setanta anys d’història contemporània del Principat.
L’exposició inclou 143 fotografies, distribuïdes en tres reproduccions de gran format per autor (de negatiu sencer) i deu postals amb algunes de les imatges més representatives de cada fotògraf. Aquestes postals estaran disponibles gratuïtament per als visitants.
Els fotògrafs presents a l’exposició són:
- Fèlix Peig Ballart (1917-2007)
- Francesc Pantebre Arqués (1906-1999)
- Josep Alsina Martí (1911-2004)
- Narcís Casal i Vall (1911-1987)
- Ramon d’Areny-Plandolit i Gassó (1914-1996)
- Xavier d’Areny-Plandolit i Gassó (1907-1981)
- Joaquim de Riba Cassany (1906-1983)
- Julià Reig Roqueta (1872-1942)
- Josep Lluís Molné Salines (1881-1967)
- Guillem d’Areny-Plandolit i Plandolit (1872-1932)
- Joaquim de Riba Camarlot (1856-1925)
L’exposició ofereix una oportunitat única de conèixer la història fotogràfica del país i descobrir la mirada personal de cadascun dels seus pioners. El recorregut està contextualitzat històricament, per situar l’espectador en el moment en què cada fotògraf realitzava les seves imatges. Podrem imaginar com transportaven les pesades càmeres de fusta amb plaques de vidre per aconseguir fotografies harmonioses i pausades, fins a la fotografia de fotoreportatge de Fèlix Peig, ja realitzada amb una càmera Leica de 35 mm.
L’exposició també convida a reflexionar sobre els temps actuals, en què tots portem un aparell que ens permet capturar centenars d’imatges cada dia, fent-nos creure moltes vegades que per aquest fet ja som fotògrafs.
En aquest any en què l’Arxiu Nacional celebra el seu 50è aniversari, és important recordar que la col·laboració entre el sector públic i privat és cabdal per preservar aquests fons fotogràfics. Molts d’aquests fons continuen custodiats pels seus propietaris en estreta col·laboració amb l’Arxiu, garantint-ne la difusió i mantenint viva la memòria.
És essencial reforçar aquests lligams per conservar la memòria dels pioners de la fotografia andorrana i permetre que les futures generacions comprenguin d’on venim i cap a on anem.
CALENDARI D’ACTIVITATS
- Inauguració de l’exposicióDia: Dimarts 18 de novembre a les 19.30 h
- Taller de càmera estenopeica per a famílies, amb la fotògrafa Montse AltimirasDia: Dissabte, 13 de desembre a les 10 h
- Conferència sobre processos antics aplicats a la fotografia contemporània, a càrrec del fotògraf Israel AriñoDia: Dijous 15 de gener a les 19 h
- Tallers de col·lodió humit, amb el fotògraf Israel Ariño.Dia: Divendres 16 i dissabte 17 de gener a les 10 h
- Taula rodona sobre dones i fotografia. Dia: Divendres 20 de febrer a les 19 h
Sala de exposiciones temporales del Museo Fábrica Reig
Carrer Doctor Palau, 17
AD600 Sant Julià de Lòria
Tel. (+376) 880 677
sala_exposicions@govern.ad
Facebook i Instagram: @accioculturalandorra
De martes a sábado: de 10 a 13.30 hy de 15 a 19 h.
La sala cierra: 1 y 6 de enero, 14 de marzo, 1 de mayo, 8 de septiembre y 25 y 26 de diciembre.