L’automòbil ha estat un dels reptes més importants del segle XX. La vuitantena de vehicles exposats mostren l’evolució de l’estètica i la mecànica per adequar-se a les necessitats de cada època, i com s’han anat superant els límits de velocitat i les potències.

El museu també acull un centenar de bicicletes testimoni dels reptes que l’evolució de la tecnologia ha aconseguit en transformar un giny matusser, incòmode i perillós en una màquina estilitzada, fiable i pràctica.

El fons, integrat en bona part per peces procedents de diverses col·leccions privades, és considerat un dels més importants d’Europa quant als cotxes i un referent mundial pel que fa a les bicicletes.

Fes click aquí per fer la visita virtual

Avinguda de Joan Martí, 64

AD200 Encamp

Més detalls

Museu Nacional de l’Automòbil

Tel.: (00 376) 832 266

 

Central de reserves

Tel.: (00 376) 839 760

museusandorra@gmail.com

De maig a octubre: de 10 a 14 h i de 15 a 18 h. Diumenges a la tarda i dilluns, tancat.

 

De novembre a abril : de 10 a 13 h i de 15 a 19 h. Diumenges i dilluns, tancat.

 

El museu obre de 10 a 14 h: 5 de gener / 24 i 31 de desembre.

 

El museu tanca: 1 i 6 de gener / 14 de març / 1 de maig / 8 de setembre / 25 i 26 de desembre.

Normal: 5 €

 

Reduïda: 2,5 € (grups superiors a 10 persones, entitats i societats col·laboradores, estudiants estrangers, majors de 65 anys).   

 

Suplement de visita guiada: 1,5 €    

 

Entrada gratuïta: per a escoles i estudiants nacionals, serveis socials, persones amb discapacitat, persones inscrites al Servei d’Ocupació, titulars del Carnet Jove, menors de 10 anys, membres de l’ICOM i l’ICOMOS, titulars de la targeta magna i tots els ciutadans del Principat el primer i el tercer dissabtes de cada mes durant tot l’any.

 

PassMuseu

El museu és parcialment accessible per a persones amb mobilitat reduïda.

 

Visites lliures amb audioguia.

Durada aprox.: 1 hora.

Tallers escolars.

Botiga dels museus.

WC.

L2 Encamp / L4 Pas de la Casa

Descobreix el Museu Nacional de l’Automòbil

Pinnette Mínim

L’any 1863, Gustave Pinette crea Thurilles Pinette, una empresa especialitzada en la construcció, la reparació i la venda de màquines i eines de tot tipus. Des de 1878, gràcies a una estratègia d’extensió, l’empresa es posiciona en el mercat internacional i la seva notorietat creix.

Aquest model en concret, la Pinnette Mínim, fabricada l’any 1885, és una caldera de vapor muntada sobre quatre rodes, dos de les quals reben la força generada per l’ebullició de l’aigua i fan avançar aquest invent, que es considera un dels precursors de l’automòbil.

Els primers vehicles

El transport ha estat, és i serà un dels elements clau que marca el grau de desenvolupament d’una societat. Després de la Revolució Industrial (a partir de la segona meitat del segle XVIII), el transport va fer un salt qualitatiu molt important amb l’adaptació de la màquina de vapor al món dels transports amb els ferrocarrils, els vaixells i els primers intents de fabricació de vehicles de vapor, com la Pinnette, de l’any 1885. La Pinnette és una caldera de vapor que transmet l’energia que genera a dos rodes motrius, i és un dels precedents més immediats dels automòbils.

 

L’any 1885 Karl Benz va fabricar el primer automòbil amb motor de combustió interna per gasolina. Una dècada més tard va adaptar l’invent al primer vehicle fabricat de forma estandarditzada, el Benz Velo, que era capaç d’assolir una velocitat punta de 20 km/h.

En poc més de cent anys l’evolució dels cotxes ha estat espectacular i s’ha passat dels primers models rudimentaris però revolucionaris, que pel seu aspecte recorden els cotxes de cavalls i les diligències, als cotxes ràpids i sofisticats que es condueixen avui en dia.    

 

La col·lecció d’automòbils actual, formada per una vuitantena de vehicles de tota mena, està disposada de forma més o menys cronològica al llarg de quatre de les cinc plantes que ocupa el museu, i permet fer un repàs ràpid d’aquesta evolució, tot observant alguns dels moments clau d’aquest procés evolutiu, que no sempre ha estat lineal. Moltes de les peces exposades són rares i algunes, fins i tot, són peces úniques.

A grans trets podem definir la col·lecció actual de cotxes de la manera següent. La part més singular correspondria als vehicles més antics que hi ha al museu, concentrats entre la planta d’accés i la primera, i fabricats a les darreries del segle XIX i durant el primer terç del segle XX. En destaca sobretot la gran quantitat d’automòbils de fabricació francesa, un dels bressols de la indústria de l’automoció, com el Renault més antic que es conserva al món, el número set a sortir de la seva cadena de producció.

 

El procés que va transformar el cotxe d’un element artesanal a un element de masses també queda il·lustrat en la col·lecció a través del Ford T, ja que el fordisme o treball en cadena es va desenvolupar per primer cop gràcies a aquest fabricant nord-americà mogut per l’afany d’abaratir costos de producció i, per tant, poder garantir un preu de venda unitari molt inferior i situar l’automòbil com un objecte assequible per a la classe mitjana emergent.

 

A la primera planta hi ha una amalgama de vehicles de tota mena construïts majoritàriament entre el final de la Primera Guerra Mundial i els inicis de la dècada dels cinquanta. Hi destaquen els luxosos cotxes americans fabricats abans del crack de 1929 o el recull de microcotxes, barats i de petites dimensions, fabricats en una Europa arruïnada després de la Segona Guerra Mundial. També hi podreu trobar una selecció interessant de vehicles de competició, que us permetran veure l’evolució estètica dels cotxes de curses.

A la planta -1 trobareu una selecció de vehicles dels anys cinquanta i seixanta. Es tracta, en la majoria de casos, de vehicles luxosos, Rolls-Royce, Mercedes-Benz, Bentley, i en un racó hi contrasta un senzill Volkswagen Escarabat, un vehicle que va formar part de la flota del Cos de Duaners entre 1973 i 1992. 

La planta -2 és el lloc destinat als cotxes més moderns de la col·lecció, que permeten fer un repàs d’alguns dels vehicles esportius i de ral·li més icònics de les dècades dels setanta i vuitanta.

A la planta de més amunt hi ha una selecció de motocicletes i un tastet de peces militars, acompanyades d’una col·lecció sensacional de bicicletes que és considerada una de les millors del món.

 

Pel que fa a les motocicletes, mereixen una menció especial les petites Baylen, unes motos de cros infantils, fabricades íntegrament a Andorra als anys vuitanta.

 

La bicicleta tal com la coneixem avui en dia ha estat objecte de diverses modificacions i evolucions al llarg dels anys, fins a convertir-se en el mitjà de transport que actualment tots coneixem. Els materials, els components, la morfologia i, fins i tot,  el sistema de funcionament han variat al llarg dels decennis, i aquesta evolució es va accelerar a partir del darrer terç del segle XIX. Al museu podreu fer un repàs d’aquesta evolució des de la Draisina, invent que es considera el precursor immediat de la bicicleta, creat a principis del segle xix pel baró alemany Karl Von Drais, fins a l’Olmo, Mavic Challenger de ciclisme en pista de l’any 1985, que presenta molts dels avenços tècnics que actualment encara tenen les bicicletes de carreres, com ara les rodes lenticulars o els pedals automàtics.

Màquina de vapor Pinette, de 1885
Benz Velo, any 1894

Primer vehicle produït en massa.

Renault Voiturette tipus A

El Voiturette va ser el primer model que va fabricar la marca Renault.

Ford T, el primer vehicle fabricat en cadena

El seu característic color atzabeja (negre i lluent) és degut al fet que la pintura negra s'assecava més ràpidament que les d'altres colors, ja que absorbia molt més els rajos del sol.

Volkswagen Type 1, popularment conegut com a "escarabat"
Volkswagen Type 1, conegut popularment com a "escarabat"
Les motocicletes Bailén són de producció i disseny completament andorrà
Detall d'una de les mini motos Bailén
Dibuix d'una Draisina, el precedent de les bicicletes
Detall de la bicicleta de competició Olmo

Els plats i els pedals són de la casa Campagnolo i les rodes lenticulars de fibra de carboni són de Mavic.

Detall de la bicicleta de competició Olmo
Detall de la bicicleta de competició Olmo amb components Campignolo