En el marc de la commemoració del 50è aniversari del Santuari de Meritxell, aquesta exposició fotogràfica convida a mirar el temple com un espai viu, on arquitectura, religiositat i vida quotidiana es troben. L’obra de Ricard Bofill s’hi presenta com una expressió de fe i, alhora, com un lloc de trobada col·lectiva, estretament vinculat als rituals, a les celebracions i als moments significatius del cicle de la vida.
Mitjançant les formes, la llum i el simbolisme, el recorregut proposa una mirada marcada per la nostàlgia i la memòria, per donar valor al paper del Santuari com a espai de comunitat, emoció i identitat compartida. Amb el pas del temps, aquest espai s’ha obert també a noves mirades i usos, vinculats al turisme cultural, integrant-se de manera natural en el paisatge simbòlic i social del país.

 

El Santuari de Meritxell, projectat per Ricard Bofill als anys setanta del segle xx, neix en un moment marcat per la pèrdua i la necessitat de reconstrucció. La nit del 8 de setembre de 1972, un incendi va destruir l’antic santuari romànic, un fet que va tenir un fort impacte emocional i simbòlic en la societat andorrana. La construcció del nou Santuari va ser, així, molt més que una resposta arquitectònica: va esdevenir una manera de repensar la fe, la memòria i la identitat col·lectiva.

Des que es va inaugurar, Meritxell s’ha consolidat com un espai central de la vida religiosa del país, però també com un lloc de trobada social i cultural. Al llarg dels anys, el Santuari ha acollit celebracions litúrgiques, festivitats populars, actes institucionals i vivències personals vinculades als moments més significatius del cicle de la vida, com el naixement, la pèrdua o la commemoració. En aquest context, la religiositat s’hi manifesta com una experiència viscuda i compartida, que combina dimensió espiritual, emoció i sentiment de pertinença.

El Santuari funciona també com un espai on es troben passat i present. La memòria de l’antic temple perdut conviu amb una arquitectura contemporània que obre el lloc a noves interpretacions i usos. Aquesta nostàlgia no es planteja com un límit, sinó com un impuls que permet projectar la memòria cap al futur i donar continuïtat al seu significat simbòlic.

Amb el pas del temps, Meritxell s’ha obert igualment a noves mirades vinculades al turisme cultural, integrant-se de manera natural en el paisatge social i simbòlic d’Andorra. En el marc del 50è aniversari del Santuari, aquesta exposició proposa un recorregut que posa l’accent en els usos, les vivències i els significats associats a l’espai, mostrant com Meritxell ha esdevingut un lloc clau en la construcció espiritual, cultural i identitària del país.

Meritxell

AD100 Canillo

Més detalls

The new sanctuary:

Daily hours, from 9 a.m. to 8 p.m. 

 

The old sanctuary and Bibles of the world exhibition:

Daily hours, from 9 a.m. to 8 p.m. 

 

Guided tours

January to May and October to Desember: from 10 am to 2 pm and from 3 pm to 6 pm. Sunday and Monday, closed

 

June and September:

Tuesday to Friday: from 10 am to 2 pm and from 3 pm to 6 pm.

Saturday: from 10 am to 2 pm and from 3 pm to 8 pm.
Sunday: from 10 am to 2 pm.

Monday and Sunday evening, closed.

 

July and August:

Tuesday to Friday: from 10 am to 2 pm and from 3 pm to 7 pm.

Saturday: from 10 am to 2 pm and from 3 pm to 8 pm.
Sunday: from 10 am to 2 pm.

Monday and Sunday evening, closed.

 

The Sanctuary can modify its opening hours according to its religious services

Free admission.

The sanctuary is adapted for people with limited mobility.

Free guided tours throughout July and August.

Audio-guided tours.

Unaccompanied nature itinerary to the oratories of Meritxell and the town of Prats.

WC.

L4 Pas de la Casa  +  Ctra. de Meritxell / CS-230 (800 metres)